Tuesday, May 11, 2010

TIME TO REVIEW CURRENT LAWS



The Voice of the Rakyat



The people of Brunei Darussalam's had spoke out at the coffee shops, restaurants and café, where they suggested the Brunei Government should revised the laws and regulations to suit the needs of the rakyat in this country, the amendments of laws and regulations are much needed now being a Melayu Islam Beraja which is Independence Sovereignty and Democratic nation.



There should be provisions in the state's laws to sue the government as one way to uphold the interests and to protect the right of the rakyat, it is now the time for a review of the state's current laws with intent to amend them in line with the national needs, if we want to further improve the government administration system as well as provide confidence to the rakyat and foreign investors to protect their interests.



The members of Legislative Council whom were considered as the rakyat representatives in the legislative body of this country should looked at the rakyat suggestion seriously for the reviewing, revising and amending the current laws and regulations, for the rakyat to be able to take legal actions against the government if they felt they had been subjected to unfairness and injustices.



The population should not take opportunities in being able to sue the government just because of misunderstandings between the two parties. However such a change in the laws should be viewed positively which would benefit the rakyat, government and the nation in this era of globalisation, electronic economy and trade liberalization.



The rakyat also hoped for a total review that would also include the syarie laws and emergency laws should there be any shortcomings so that all members of the population should be duly protected and not one-sided.



TITAH DIJUNJUNG - MEMPERKASAKAN RAKYAT

Haji Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Thursday, May 6, 2010

HUBUNGAN BRUNEI DARUSSALAM - MALAYSIA





DIPLOMASI RAKYAT KE RAKYAT

Negara Brunei Darussalam dan Malaysia mempunyai persamaan yang bukan sedikit hasil dari kedudukan geografi yang berhampiran dan pengelaman sejarah yang serupa. Kita juga mempunyai persamaan dari segi nilai dan keutamaan, khususnya penumpuan kepada meningkatkan taraf hidup rakyat dan penduduk dengan memastikan yang ideal serta prinsip-prinsip setiakawan tetap terkawal dan sama-sama waspada terhadap pembasmian sebarang ancaman kepada keselamatan dan keteguhan serta kedaulatan Negara dan Kerajaan kita.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini hubungan Negara Brunei Darussalam-Malaysia menjadi semakin mesra, ini adalah perkembangan yang amat mengalakkan, dengan adanya persefahaman yang telah lama terjalin.

Kemajuan dan kemakmuran Malaysia sungguh bermakna kepada Negara Brunei Darussalam kerana mempunyai jiran yang maju dan stabil, dengan kemajuan dan kemakmuran tersebut juga akan membuat dan membantu kestabilan kepada Negara Brunei Darussalam.

Pemimpin-pemimpin Malaysia telah berusaha dengan penuh gigih untuk membangun sebuah Negara dengan warganegaranya yang bersatu, manakala kita diNegara Brunei Darussalam, pucuk pimpinan kita juga sedang berusaha membentuk sebuah Negara yang berpeggang teguh kepada Konsep Melayu Islam Beraja yang Merdeka, Berdaulat dan Demokratik yang bersatu dan kuat berdisplin.

Kemajuan dan kecermelangan yang telah dicapai oleh Malaysia terutamanya dibidang-bidang ekonomi dan social boleh kita jadikan model bagi memperlengkapkan diri kita kearah meningkatkan usaha dalam bidang-bidang berkenaan.

Pembangun Malaysia dan Negara Brunei Darussalam ialah satu tugas yang dipikul bersama oleh pemimpin dan rakyat kedua-dua negara yang berjiran. Justeru itu pembentukan hubungan yang rapat diantara kedua-dua negara adalah satu tugas yang harus dipikul bersama oleh pemimpin dan rakyat negara-negara berkenaan. Sehubungan dengan itu, pemimpin kita diegara Brunei Darussalam dengan bijaksanan pucuk pimpinan yang wawasan serta mempunyai visi yang luas dan jauh telah melangkah dengan mempersetujui dan berkerjasama untuk menjayakan semua Perjanjian-perjanjian yang telah dimeterai bersama pemimpin Malaysia bagi kepenting rakyat dan negara kita, diNegara Brunei Darussalam.


TITAH DIJUNJUNG MEMPERKASAKAN RAKYAT

Oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Friday, April 30, 2010

DO WE HAVE A TEAM?



SHARING THE OPINION……AND INFORMATION

A successful organisation depend on the quality of the leader, whom has vision and a mission to lead the organisation realize its goals and objectives. The task to lead an organisation is a rare opportunity with a big responsibility, and it is a turst (amanah), whoever is in the capacity to lead has to work extremely hard and also very effectively. The leader has to be smart in order for the organization to be in the forefront.

ONE of the most important prerequisites for effective leadership is the ability to create a strong team within the organisation.

The success of a key player of the team will definitely depend on the cooperation that he receives from the rest of his/her teammates. He/She also requires the support and encouragement from his/her seniority who are supposed to consistently advise and provide with facilities and incentives so as to ensure he/she is physically, emotionally and mentally prepared to work with the rest of the team.

Assuming that he/she and the rest of the team have already internalized the goal of the team, the internalization process sometimes require time but once it is imbued in the minds of the members of the team, the level of motivation will reach its highest. Once this is attained, we will have the best team possible. The best team will make things happen, it enhances quality and productivity, and help to increase the level of profitability and long-run survival of the organisation. It prevents talented staff from moving out to a new workplace. It also reduces the time require to accomplish a certain task as compared to the time required to accomplish the same task without a strong team.

This is also true the case of managing an organistions. Building a team is not an easy task, many organisations have failed to achieve their desired goals, faced internal hostilities and instability and, eventually collapse due to their failure in building a team that can function in accordance with the mission and strategies of the organisation.

There are several conditions that are indispensable to create a strong team by selecting or hiring the best individuals suited for a particular job. Unfortunately, this criteria of choosing the best is not always applied due to the problems of favoritism, lack of information, bribery, etc….Due to these, we can find in many organisations today, a lot of problems creeping in. Absenteeism, unqualified staff holding key positions in the organization, low quality and productivity, and not being competitive in the international market, are due to failure of not adopting the above criteria of “choosing the best”.

It is pertinent at this juncture to relate the act of “choosing the best people” with trust and loyalty to the organisation and leadership. If the members of the staff feel that one of them has chosen based on favoritism and not due to his capability, there will tend to be a general feeling of mistrust and disloyalty.

Of course in an organisation that strives for profits, the “accountability for result” in the form of targeted profit, will eventually lead to the appointment of the best applicants and the building of the best team.

In order to build a strong team, choosing the best people is a necessary but not a sufficient condition, The best people have to be placed in their proper positions so that they are able to do what they are best in doing. This approach can definitely maximize the returns of a company or the output of an organisation.

Placing the best people in the wrong places reduces the integrity of the organisation and its leadership. The consequence of this problem will be eventual deterioration of the conditions of the organization which lead to its collapse due to the lack of cooperation and team sprit among the members.

A very important for team building is the assistance given by the seniority and leaders of the organistion to be subordinates to internalize the goals of the organisation.

Apart from developing and nurturing future leaders who would be able to take over when they leave, leaders are responsible for such things as a sense of quality in the institution. Effective leaders encourage contrary opinions, an important source of vitality.

Leaders are responsible for effectiveness. They can delegate efficiency but they must deal personally with effectiveness which comes from allowing everyone to reach their potential.

The room for improvement is ample, the right attitude towards excellence and feeling of responsibility are very fundamental to this turn around result. Planning to direct change to desired result is the absolute necessity of survival and prosperity.

Prophet Muhammad s.a.w. has been reported to have emphasized the appointment of the best men to positions of authority. He has warned that organisation will deteriorate and eventually collapse with the appointment of incapable leaders.

Wrong appointment can lead to a disaster for the organisation and also the public at large

“Allah will not change the fate of a people until they change what is in themselves” – (Ar-Ra’d 13:12)

Tuesday, March 2, 2010

RESOLVE THE PEOPLE PROBLEMS




MUKIM & KAMPONG CONSULTATIVE COUNCILS

I like to refresh the titah made by His Majesty during the historic launching of the first-ever General Assembly of the Mukim and Kampong Consultative Council held at the International Convention Centre in Berakas in 1994.

His Majesty the Sultan and Yang diPertuan of Brunei Darussalam urged people to ensure the success of Brunei’s community-based consensus building system. It is the mirror of the social development of the country and it will reflect the maturity of the society. The Mukim and Kampong Consultative Councils and Committees are platform for grass root communities and leaders to do what they can for the nation. These are the platforms in which the community, as well as state and royal dignitaries contribute voluntarily without expecting rewards.

For record purposes, the Mukim and Kampong Consultative Council was established in February 1993 with the objective of fine-turning and strengthening the political system of the country at grass root level. It was formed as part of an effort to provide the grass root community with a more effective platform in voicing their opinions and grievances to a higher authorities while playing their role in nation building, other objectives of the councils are to strengthen and make the institution of Penghulu and Kampong Ketua more effective in the political and social development of the country.

His Majesty titah, described and underscored the importance of leadership and consensus building at grass root level in protecting the public interest, these consultative committees are manifestation of the clear method Brunei is pursing in dealing and resolving problems through consultation and consensus.

The question is…..Can the M & KCC really resolve the people problems? (after 27 years established)


TITAH DIJUNJUNG, MEMPERKASAKAN RAKYAT

Oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Monday, March 1, 2010

THE PEOPLE'S LEADER




The success, the achievement and the growth of the nation after 26 years of independence is definitely due to the higher quality of the leadership and to able administration of His Majesty in implementing the national concept of MIB (Malay, Islamic Monarchy) and MBD (Independent, Sovereign and Democratic) to our sovereign and democratic nation.

The successful implementation of the people projects and vision of His Majesty had proven the ability of his high quality of leadership in administering the country and enable the nation to command a high status and recognition in the region as well as the world over.

Among others of the successes achieved by the nation included the approval towards the formation of several political organizations, the amendments of the Constitution of Negara Brunei Darussalam of 1959, and the reactivation of the Legislative Council in 2004.

The changes and improvement that were made by His Majesty was in accordance to the national concept of MIM & MBD and Brunei style democracy, the approval for political organizations to be formed, the amendments made to the state constitution and the reactivation of Legislative Council showed that His Majesty has given the opportunity for the rakyat to voice out their opinions through proper channel for the good of the nation.

The Brunei-style democracy of this government is a continuity from past rulers if this country, which was included allowing religious freedom and the independence of the rakyat and people to choose of their ways of life they like to do for as long as such self determination will not go against national interest and security.

The people’s view where political parties are seen as oppositions to the government should be changed as such scenario is not true in Brunei Darussalam, because Brunei has never practiced a government administered by members of political party(ies) but a nation ruled by an absolute monarch (with the assistance of the His Majesty’s cabinet of Ministers) who determines the direction of management and looks after the welfare of the people.

“ TITAH DIJUNJUNG, MEMPERKASAKAN RAKYAT”

Oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Wednesday, February 10, 2010

BRUNEI TO ATTRACT TOURIST - TOLL TO REVIEW




While the authority concern are currently promoting and attracting tourist to come and visit our beautiful and peaceful country, Brunei Darussalam, the public was concern to find that the Toll of the Rasau Bridge, that managed by the Brunei Government’s department, a 100-meter stretch of road in Kuala Belait, is probably Asean’s most expensively taxed roadway.

The B$3.00 toll that motorists and B$5.00 for the tourist buses have to pay using the road to the Rasau Bridge is most probably more expensive that any other toll collection in the neighboring countries. I had received a continuous flow of public as well as tourists complaints with the view that the toll collection at the Rasau Bridge is too expensive for frequent travelers and tourists from the neighboring country and the road is far from an expedient motorway.

I do believed that during the recent the Asean tourism special working committees meeting had discussed the Asean Tourism Strategic Plan 2011-2015 had put up some strategic plan to include private sector participation, liberalization and travel facilitations.

The plan includes recommendations on a wide range of policies and reforms like among other issues such as quality standards, investment strategies, crisis management and communications, infrastructure, customs and immigration policy.

The public are full aware that it is the duty of the government to provide certain essential amenities for the country, such as roads and bridges. It is thus illogical to set a high toll especially to the tourists on the users of the road of Rasau Bridge.

Another example of the other bridges build through out the country, such as Tutong Bridge, Telisai Bridges and Bandar Seri Begawan Bridge, pointing out that use of these bridges are free, adding that the Rasau Bridge is just the same as any other bridges in Brunei.

The public hope that the government could look seriously into this public concern, and make the necessary review and come up with a solution to this problem of heavy toll. Suggestions was put up to the authority concern to either implement the same toll payment on all the bridges in the country or to do away with payment of the toll altogether.


TITAH DIJUNJUNG – MEMPERKASAKAN RAKYAT

Oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Thursday, January 28, 2010

CADANGAN DAN USUL DARI RAKYAT







DARI SUDUT KACA MATA HATI RAKYAT

Petikan Titah : “…Apa yang Beta harapkan, negara kita mustahak mempunyai pasukan untuk membawanya kehadapan, bukan berundur kebelakang……Tiap-tiap orang perlu ghairah menyertainya, jangan ada yang berkecuali. Kemerdekaan akan hampa jika kita hanya bersikap menonton tetapi disamping menonton, rakyat juga perlu sedar dan peka dengan apa yang terjadi dihadapan mereka…

“….Tegasnya, dalam kontak bernegara dan bermesyarakat, tidak siapa pun yang harus terlantar sendirian, melainkan semuanya itu mestilah mendapat layanan dan pembelaan yang saksama….”
(Titah sempena sambutan Hari Kebangsaan yang ke-17 tahun pada 23 Februari 2007)

Berdasarkan kepada kaji selidik hasil dari percakapan, ketidak puasan, aduan dan pandangan dari orang ramai (rakyat) dinegara ini, terdapat beberapa cadangan dan usul telah dikemukakan…..Pada mulanya cadangan dan usul tersebut telah dipanjangkan kepada Ahli-ahli Yang Berhormat untuk dibawa dalam MMN, tetapi ditolak tanpa terlebih dahulu meminta penjelasan kenapa ianya diusulkan /dicadangkan.

Berikut adalah beberapa cadangan dan usul untuk dipertimbangkan Kehadapan Majlis KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan & Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam.

Pembentukkan dan reformasi terhadap beberapa Kementerian mengikut keperluan Negara dalam era pembaharuan dan pembangunan ekonomi, pendidikan, politik, social dan kebudayaan serta ICT.


Jabatan Perdana Menteri
(selain Menteri Kanan-dikekalkan, juga dicadangkan supaya diwujudkan beberapa orang menteri diJabatan Perdana Menteri bertanggung-jawab terhadap Undang-Undang dan Syarie, Hal-Ehwal Wanita & Kebajikan Masyarakat, dan Kebudayaan & Pelancongan)

• Kementerian Hal-Ehwal Luar Negeri & Perdagangan (dikekalkan)
• Kementerian Kewangan (dikekalkan)
• Kementerian Pertahanan (dikekalkan)
• Kementerian Hal-Ehwal Agama (dikekalkan)
• Kementerian Tenaga & Ekonomi (dicadangkan)
• Kementerian Hal-Ehwal Dalam Negeri (dikekalkan)
• Kementerian Pendidikan (dikekalkan)
• Kementerian Sumber Tenaga Manusia (dicadangkan)
• KementerianPembangunan, Tanah, Bandar & Desa (dicadangkan)
• Kementerian Kesihatan (dikekalkan)
• Kementerian Usahawan, Perindustrian Kecil & Sedarhana (dicadangkan)
• Kementerian Asas Tani dan Perikanan (dicadangkan)
• Kementerian Perhubungan, Telekom & Pos (dicadangkan)
• Kementerian Belia & Sukan (dicadangkan)
• Kementerian Penerangan(dicadangkan)
• Kementeria Hal-Ehwal Pengguna (dicadangkan)

Pembentukan dan reformasi terhadap kementerian-kementerian yang dicadangkan mempunyai fungsi dan peranan-nya tersendiri berasaskan dan berdasarkan dengan pembentukan kementerian tersebut.

Selain dari cadangan pembentukan kementerian baru, beberapa usul juga dicadangkan bagi mereformasi fungsi dan peranan Ahli-Ahli Yang Berhormat yang dilantek, yang berperanan sebagai penggubal undang-undang, juga diharapkan supaya dapat memberikan khidmat dan sumbangan yang lebih bermakna dan luas terhadap Negara, Agama dan Bangsa dinegara ini.

Cadangan dan usul tersebut adalah saperti berikut:

• menambah bilang kerusi Ahli-Ahli Yang Berhormat yang dilantek,

• membentuk Fraksi-Fraksi yang dianggoti sekurang-kurangnya 3 orang ahli fraksi dari kalangan Ahli-Ahli Yan Berhormat yang dibahagikan mengikut
bilangan Kementerian yang diwujudkan.

• membentuk Biro Pengaduan Rakyat (dibawah Menteri diJabatan Perdana Menteri yang bertanggung-jawap keatas Hal-Ehwal Wanita & Kebajikan Masyarakat)

Petikan Titah : “ …..ialah dengan meluruskan dasar-dasar kita dalam pentadbiran, kita mestilah jijur, efisien, adil dan bersih juga terbuka dan sensitive dengan mengambil berat terhadap kepentingan umum….
Kerana itulah langkah-langkah telah diambil untuk kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan serta agensi-agensi dibawahnya supaya mengamalkan Tekad Pemedulian Terhadap Orang Ramai…”
(Titah sempena Sambutan Hari Keputeraan yang ke-53 tahun pada 15 Julai 1999)


Wassalam.

“ TITAH DIJUNJUNG, MEMPERKASAKAN RAKYAT ”

Oleh : Dr Haji Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Friday, January 22, 2010

HOUSING FOR RAKYAT?







BEDB vs MINISTRY OF DEVELOPMENT

Ministry of Development, NBD through the Housing Development Department and Public Work Department are responsible for the nation housing development for the rakyat of Brunei.

It was the Government under His Majesty The Sultan and Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam determination in implementing and providing all its rakyat with proper accommodation in pleasant environment, with the rakyat households owing their own houses.

Therefore, to realizing this determination, through Housing Development Department and Public Work Department of Ministry of Development, NBD are to be responsible in the Planning, Design, Build, Implementation, Distribution and Maintenance to the Rakyat under the National Housing Scheme, Indigenous Landless Scheme and Resettlement Scheme for Negara Brunei Darussalam.

The other side of the story, the involvement of the BEDB to build 4000 houses on 308 hectares of land near Kg Mentiri in Bandar Seri Begawan (awarded to UEM Builders, Malaysian company) and the current project with 2000 houses build at Pandan 10, Kuala Belait (awarded to Bina Puri also Malaysian company) under the National Housing Scheme, had raise the public discontent, if we to compare the sizes of the houses from the two housing projects i.e. MOD and BEDB.

Number of the public especially the Rakyat expressed their concern on the cost of the house build by MOD/HDD was much cheaper than the cost the house build by the BEDB. Tracked down an old BEDB press release about the cost of the houses sometime in February 2009, according to the BEDB’s infrastructure division, the cost per house in Bina Puri’s tender price is lower than for the previous contracts awarded under the National Housing Scheme as a result of greater efficiency and economic of scale. There will be saving for the government in term of both time and money as per the BEDB’s Senior Executive Engineer.

Despite the BEDB’s SEE claims, the Rakyat were very much disappointed to learn that the cost is not any lower than that build by the MOD/HDD. The average cost per house was B$53,000.00 but if the total cost project of around B$289 million is divided over 2000 houses, then each house will cost around B$144,000.00 each excluding the value of the land and excluding the value of the sewerage treatment plants which normally included in all housing projects. Whatever it is the government has to absorb around B$100,000.00 subsidies as currently terrace houses will be sold at around B$43,000.00 to B$45,000.00 depending on whether it is a corner unit.

Anyway, evenif there is no saving in money, there is indeed saving in time. The houses are build on raft foundation (no failing).

Furthermore the houses are build not in accordance to our MIB concept where majority the buyer are the Brunei malay families.

“ Jika dasar perekonomian Negara dipegang oleh mereka yang tidak beriman kepada Allah….maka kita nantikan lah kehancurannya”

TITAH DIJUNJUNG, MEMPERKSAKAN RAKYAT

by: Dr Hj Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Tuesday, January 12, 2010

REFORMASI




Terlebih dahulu kita mendedahkan tanggan tanda syukur diatas limpah kurnia serta rahmat Allah SWT kepada Negara ini dimana kita boleh hidup dan bergiat dengan aman dalam perlindungan Allah SWT.

Kemerdekaan kini sudah menjangkau 26 tahun, Negara kita dari hari keminggu, dari minggu kebulan seterusnya kesetahun telah mengalami reformasi yang begitu teratur dan terancang dalam segala bidang sama ada dalam kerajaan mahupun pihak swasta. Semua ini adalah atas berkat dan kebijaksanaan pimpinan KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang DiPertuan, Negara Brunei Darussalam yang berwibawa memimpin serta mempunyai visi dan misi yang jauh serta yang berjiwa rakyat.

Kemunculan para professional yang terdiri dari anak-anak muda rakyat negara ini di bidang pentadbiran, pengurusan, politik, ekonomi, keselamatan dan ketenteraan dalam kerajaan merupakan satu usaha KDYMM Paduka Seri Banginda Sultan dan Yang DiPertuan, NBD untuk menyediakan para pelapis bagi masa depan negara serta untuk memberikan nafas serta idea baru dalam era pergolakan globalisasi yang semakin mencabar.

Ramai rakyat mahukan satu usaha kearah reformasi dilakukan secara berperingkat-peringkat dalam kerajaan. Golongan muda yang professional haruslah diberikan peluang untuk menjawat jawatan-jawatan terpenting dalam kerajaan.

Langkah kerajaan melantik Pegawai-Pegawai muda menerajui bidang keselamatan dan ketenteraan saperti Pehin Dato Paduka Seri Zainuddin Jalani selaku Persuruhjaya Polis Diraja Brunei dan Mejar Jeneral Haji Aminuddin Ihsan Haji Abidin Pemerintah Angkatan Bersenjata DiRaja Brunei (ABDB) merupakan pegawai-pegawai yang muda dan berpengelaman dalam bidang kepolisan dan ketenteraan adalah merupakan pertanda yang baik, bijak dan wajar.Dan ini memboktikan bahawa anak-anak muda Brunei yang proferssional dan berpengelaman boleh memikul tanggungjawab yang diamanahkan.

Dalam usaha kita mengatur langkah kehadapan dalam era pergolakan globalisasi yang sering berubah-ubah dan mencabar, kita harus juga mereform sistem-sistem pentadbiran yang sedia ada serta dasar-dasar pendidikan dan perekonomian negara agar ianya tidak hanyut atau tersingkir dari arus pergolakan globalisasi.

Justeru itu rakyat beranggapan sudah sesuai masanya langkah kearah reformasi dalam barisan para jemaah menteri, diharapkan juga terlantik muka-muka baru dari kalangan pegawai-pegawai muda yang professional serta berpengelaman untuk menjawat jawatan-jawatan menteri kabinet dan juga tidak terkecuali reformasi bagi lantikan para Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Negara yang terdiri dari rakyat yang berpengelaman dalam bidang-bidang kemesyarakatan, politik, ekonomi dan sebagainya.

Perlantikan tenaga muda dan professional yang terdiri dari rakyat negara ini mungkin saja dapat memberikan input dan idea baru kearah melaksanakan hasrat dan visi serta misi KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang DiPertuan, Negara Brunei Darussalam dimana baginada mahukan generasi kepimpinan muda disemua peringkat mempunyai tanggungjawab yang utama, khususnya untuk memberikan keyakinan dan kepercayaan kepada rakyat. Kesenambungan kehidupan tradisi rakyat negara ini saperti kehidupan beragama dan bermasyarakat, sayang menyayangi harus dipertahankan.

TITAH DIJUNJUNG, MEMPERKASAKAN RAKYAT

oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Wednesday, October 28, 2009

PAIP AIR PECAH

BEKALAN AIR TERPUTUS
(kerana kecuaian -siapa yang dipertanggung-jawpkan?)

Keseluruhan kawasan Kuala Belait dan Panaga telah kekeringan tanpa air selama hampir 2 hari, disebabkan terputusnya bekalan air, dan ini telah menimbulkan permasalahan dikalangan penduduk – penduduk dikawasan berkenaan.

Dari sumber yang didapati, terputusnya bekalan air berpunca dari kerja-kerja pengorekan jalan yang sedang dikendalikan oleh pihak kontraktor.

Pegawai atau Penyelia JKR yang mengawasi kerja-kerja pengorekan jalan setentunya memang sudah sedia maklum, akan rasiko-rasiko yang akan dihadapi semasa melakukan kerja-kerja tersebut, justeru itu, sebarang pengorekan yang akan dibuat dalam kawasan-kawasan berkenaan (Dearah Belait) hendaklah terlebih dahulu mendapatkan borang ‘PERMIT TO DIG’ dari Unit Jalan Raya, Jabatan Kerja Raya bagi tujuan memohon kebenaran dan komen dari Jabatan dan Seksen-seksen tertentu (saperti Telikom, Air & Gas, Letrik, Pembentungan dimana akan memaklumkan posisi saluran-saluran yang terdapat dalam kawasan-kawasan berkenaan) sebelum sebarang kerja pengorekan dlakukan oleh pihak kontraktor.

Pegawai dan Penyelia JKR yang ditugaskan untuk mengewasi kerja-kerja dikawasan berkenaan seharusnya faham dan mengetahui akan prosedur-prosedur telah ditetapkan oleh Jabatan Kerja Raya, termasuk juga pihak kontraktor.

Siapa harus dipersalahkan dan dipertanggung-jawapkan dalam keadaan sekarang dimana semuanya kalang kabut disebabkan terputusnya bekalan air disebahagian besar kawasan Kuala Belait.

Apakah pehak Jabatan Kerja Raya akan mengambil tindakan terhadap Pegawai atau Penyelia JKR kerna kecuaian mereka dan pada waktu yang sama mengambil tindakan undang-undang terhadap kontraktor berkenaan bagi menuntut kerugian diatas kerosakan paip-paip air, dan bayangkan jika sekiranya ‘paip utama’ yang pecah (yang boleh dianggarkan mencecah beratus ribu ringgit dalam beberapa jam) wang kerajaan terbuang dengan begitu saja dikawasan berkenaan. Kerugian-kerugian yang lain mungkin saperti:

1. Anggaran harga air berseh yang telah mengandungi ubat dimana telah banyak terbuang,

2. Kerugian-kerugian dipehak awam dan para peniaga

3. Bayangkan juga jika berlakunya kecemasan saperti kebakaran dan sebagainya….

Menetapkan seseorang yang bukan tempat atau pakar dalam bidang nya akan mengundang permasalahan dan kehancuran dalam organasasi.

Slogan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN


olek : Dr Hj Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Sunday, October 11, 2009

ROMBAKAN KABINET JEMAAH MENTERI


Sudah tiba masanya, rombakan baru dan reformasi kalangan Jemaah Menteri harus dilakunkan sekarang, ianya perlu kerana mengikut perkemabangan keadaan dan suasana masakini, reformasi terhadap sebahagian para Menteri dan Timbalan Menteri serta beberapa buah Kementerian dan Jabatan-jabatan serta Agensi-agensi kerajaan dibawah kepimpinan Menteri dan Timbalan Menteri berkenaan yang telah dikenalpasti lemah, lembab dan kurang peningkatan serta kurang daya saing mestilah diberi nafas baru supaya ianya dapat lebih proactive dalam mengendalikan dasar-dasar kerajaan.

Reformasi dan rombakan kalangan para Menteri dan Timbalan Menteri yang telah lama berkhidmat dan kurang berdaya maju serta kurang berdaya saing, dan juga factor usia yang sudah melebihi sukatan umur, dan yang bersikap robot takut dengan reformasi, harus segera diganti, jika tindakan dan rombakan tidak dibuat, ianya akan saperti 'anai-anai' dalam kayu, dimana sama ada secara langsung atau tidak langsung ianya akan merosakan perjalanan pentadbiran serta program-program yang telah ditetapkan untuk dilaksanakan saperti yang dihasratkan oleh pucuk pimpinan iaitu KDYMM Seri Paduka Baginda Sultan dan Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam yang juga selaku Perdana Menteri kita.

Reformasi kearah kemajuan dalam aspek pembangunan, social, pendidikan, keselamatan dan kemajuan ekonomi serta SME juga perlu dilakukan agar negara kita sabanding dengan negara-negara jiran. Disamping kita berusaha kearah bereformasi, harus juga diambil kira agar usaha tersebut tidak akan menghalang dan menjejaskan program-program kerajaan dalam membentuk peningkatan kerohanian dan kejasmanian rakyat dan penduduk dinegara ini.
Jawatan Menteri adalah merupakan ‘Jawatan Politik’ (Political Post), bukannya merupakan satu jawatan dalam Perkhitmatan Awam saperti tanggapan sebahagian dari masyarakat dan tidak terkecuali sekelintir para Menteri (berasaskan tindakan yang dibuat oleh Menteri), justeru itu sebarang tindakan dan keputusan haruslah berasaskan dengan amalan politik disamping isu-isu politik yang memabitkan kepentingan rakyat, agama dan Negara.

Dinegara ini, amat sukar bagi kita melihat Menteri atau Timbalan Menteri turun padang dan bermesra bersama rakyat (kecuali lawatan Resmi) bagi mengetahui secara dekat hasrat rakyat. Kenyataan nya hubungan antara para Menteri dan Timbalannya dengan rakyat nampak tidak erat dan tidak mesra. Terdapat juga aduan-aduan dari rakyat dimana ada Menteri yang mengadakan perjumpaan dan dialog dengan rakyat kedaerah dan mukim, namun demikian setiap pandangan dan cadangan yang dikemukakan kepada Menteri berkenaan ditolak dan tidak diterima dengan alasan yang diberikan oleh Menteri berkenaan bahawa perkara-perkara dan isu-isu yang dikemukakan itu adalah remeh dan tidak perlu diperbesar-besarkan, (mungkin bagi pandangan Menteri berkenaan isu tersebut remeh, akan tetapi bagi rakyat yang merasainya isu berkenaan amat bererti dan penting yang mana harus ditanggani oleh Menteri atau Timbalan nya)

Terdapat juga Menteri dan Timbalannya bersikap saperti ‘robot’ dan tidak berani membuat reformasi tetapi menunggu arahan dari Bos yang besar.

Jika kita mahu melihat kesenambungan dan mengkekalkan keharmonian bernegaraserta perjalanan pentadbiran yang First Class, para Menteri dan Timbalan Menteri mestilah mencontohi sikap kepimpinan yang tonjolkan oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Sultan dan Yang DiPeruan yang sentiasa perihatin dan erat serta mesra dengan rakyat.

Walaupun pada hakikatnya, Jemaah Menteri bukan dipilih oleh rakyat tetapi dilantik oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Sultan dan Yang DiPertuan, namun kerjasama dan permuafakatan yang erat antara para Menteri dengan rakyaat dan penduduk negara ini amat penting dalam sistem pentadbiran Negara yang berasaskan konsep Melayu Islam Beraja yang Merdeka, Berdaulat dan Demokratik.

Sebagai pemimpin yang berada dalam Kabinet, para Jemaah Menteri perlu bersatu-padu dan sehaluan dalam melaksanakan amanah, mandat dan tugas-tugas pentadbiran tanpa menghiraukan kepentingan diri sendiri atau keluarga, permuafakatan antara ahli Jemaah Menteri akan sentiasa diperhatikan dan mempunyai kesan yang luas dalam kehidupan rakyat dan penduduk negara ini keseluruhannya.

Ahli Jemaah Menteri perlu sedar bahawa kejayaan Kerajaan secara keseluruhannya bergantung kepada kecekapan pentadbiran dan keberkesanan peranan yang dimainkan sebagaimana skop tugas dan tanggungjawab yang telah ditetapkan sebagai sesebuah kementerian.

Menyentuh pembangunan negara, masih banyak lagi cabaran dan rintangan yang perlu ditempuh, Negara Brunei Darussalam yang kini berada pada satu tahap yang membanggakan, namun begitu masih ada ruang untuk usaha ini dipertingkatkan lagi. Ahli Jemaah Menteri perlu memastikan negara sentiasa dilindungi daripada kejutan luar, usaha untuk melaksanakan pembangunan secara seimbang dan terus memperkukuhkan ekonomi negara bagi mengelak daripada sebarang kejutan yang tidak disangka.




Sologan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN




Oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Haji Zainal Abidin

Saturday, October 10, 2009

RASUAH SEMAKIN BERLELUASA





RASUAH - Jalan Kehancuran Masyarakat dan Negara

Rasuah ialah penyakit sosial yang boleh mencemarkan imej sesebuah negara dan rakyatnya, sebagaimana pelacuran yang disifatkan sebagai kerjaya tertua sejak wujudnya peradaban manusia, perbuatan rasuah juga telah wujud sekian lama, malah semakin menjadi amalan biasa.

Apa–apa pun amalan biasa terutama yang buruk, seharusnya tidak menjadi amalan yang berterusan sehingga sukar dibendung dan dibanteras. Rasuah jika diterima sebagai amalan biasa, akan membawa kehancuran kepada seluruh masyarakat, bangsa dan negara seperti yang berlaku dalam sejarah tamadun besar dunia.

Negara kita, Brunei Darussalam juga tidak terkecuali dalam fenomena ini, walaupun gejala ini belum begitu berleluasa, kesedaran seluruh masyarakat amat diperlukan, terutama dalam suasana pertumbuhan ekonomi yang kian pesat.

Rasuah jika tidak dikawal dan diperangi habis–habisan dari awal lagi akan memberi kesan buruk terhadap sistem pentadbiran negara, penyakit ini juga akan turut menggugat kestabilan sosial negara. Apatah lagi ketika kerajaan sedang rancak mencanang program pembangunan dan perekonomian SME yang bertujuan menjadikan Negara Brunei Darussalam sebuah negara maju.

Gejala dan amalan rasuah akan menjejaskan keyakinan orang ramai terutama pelabur asing terhadap kecekapan dan keberkesanan sistem pentadbiran dan perundangan negara ini. Rasuah juga menyebabkan seseorang menjual prinsip, maruah dan harga diri. Masyarakat yang me mengamalkan rasuah akan bertindak di luar batasan dan peraturan yang telah ditetapkan.

Dewasa ini gejala rasuah menjadi topik perbincangan masyarakat dinegara ini, isu yang melibatkan beberapa orang pekerja disebuah syarikat ternama tempatan menjadi bahan perbincangan yang hangat diperkatakan, walaupun isu berkenaan bukan lagi merupakan satu kejutan, tetapi sudah menjadi asam garam dalam kehidupan masyarakat. Hampir setiap hari kita dihidangkan dengan berita-berita penangkapan, dakwaan dan juga hukuman ke atas pesalah rasuah, dari sekecil-kecil kes hinggalah ke kes yang melibatkan personaliti yang berprofil tinggi. Namum demikian sipemberi dan sipenerima rasuah tetap juga melakukan kegiatan tersebut dari masa kemasa.

Punca rasuah yang dikenalpasti adalah saperti:
* Pemusatan kuasa, terutama dari kalangan para pemegang kuasa,
* Kurang ketulusan dalam urusan pentadbiran kerajaan atau syarikat,
* Projek mega yang menglibatkan penggunaan wang yang banyak atau berlebihan,
* Kelemahan sistem perlaksana,
* Gaji yang tidak mencukupi disebabkan kos kehidupan yang kian meningkat,
* Banyak hutang peribadi

Apabila sumber-sumber ekonomi seperti tender-tender dimonopoli oleh sekelompok pihak yang mampu memberikan ‘sogokan’ yang paling lumayan tetapi tidak menunaikan tanggungjawab dan tidak memberikan kualiti yang baik dalam melaksanakan tugas. Akibatnya rakyatlah yang terpaksa menanggung padah, disebabkan hasil kerja buruk oleh syarikat yang mendapatkan tender projek-projek yang selalunya bukanlah syarikat yang terbaik untuk projek-projek tersebut, maka kehancuran terhadap projek berkenaan pasti akan berlaku.

Rasuah yang dilakukan melalui ‘kuasa politik’ dan ‘orang dalam’ di jabatan-jabatan berkaitan yang berkuasa membuat keputusan adalah perkara biasa. Di samping itu, ada syarikat-syarikat tertentu meletakkan nama ‘orang-orang besar’ dan ‘berpengaruh’ dalam syarikat mereka agar kehendak mereka dapat tercapai dengan mudah. Telah sering kedengaran keluhan syarikat-syarikat kontraktor tulen yang benar-benar mampu melaksanakan kerja tanpa perlu sub kepada syarikat lain, menceritakan nasib mereka yang seringkali gagal mendapat projek kerana ketiadaan jaringan atau pengaruh kuat melobi sama ada melalui kuasa politik atau kuasa wang ringgit.
Persoalannya sekarang adalah kewajiban menukar sistem kufur Kapitalis ini dengan sistem Islam yang datang dari Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Menurut kenyataan Pejabat Mufti Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, telah memberikan beberapa garis pandu mengenai cara yang terbaik bagi membanteras atau mengurangkan gejala rasuah daripada berleluasa diantaranya:

* Menyebarkan kefahaman terhadap Islam kepada masyarakat,
* Membentuk peribadi muslim yang beriman dan bertakwa,
*Membentuk individu beretika mulia dengan menanam sikap amanah, jujur dan bertanggung- jawab
* Membersih jiwa dengan menanamkan kerohanian Islam.

Sologan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN


oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Haji Zainal Abidin

Saturday, September 12, 2009

SALAM ADILFITRI







SALAM ADILFIRTI
dengan ucapan
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA ADILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN
kepada:
KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam dan Keluarga serta Ahli-ahli Kerabat Diraja.
Para Jemaah Menteri Negara Brunei Darussalam serta Keluarga
Pegawa2 dan Kakitanggan2 Kerajaan serta Keluarga DAN
Rakyat Brunei serta Penduduk Negara Brunei Darussalam yang beragama Islam.
SALAM TULUS IKHLAS
daripada:
Dr Haji Mohd Hatta Bin Haji Zainal Abidin serta Keluarga
Kuala Belait
Negara Brunei Darussalam

Monday, August 31, 2009

PASAR BARU KUALA BELAIT ATAU RANGKA PASAR?







Masyarakat diDearah Belait, khususnya para peniaga-peniaga sayur dan ikan, serta para pemohon bangku-bangku jualan dipasar dikawasan Kuala Belait tertanya-tanya APA SUDAH TERJADI DENGAN PROJEK PASAR BARU yang sudah hampir 3 tahun terbangkalai, ditambah lagi dengan rumput-rumput yang panjang saperti bangunan berkenaan berada dalam hutan, dan pandangan serta keadaan sedemikian adalah sangat tidak elok dilihat dengan mata.

Apa yang difahamkan projek untuk membina Pasar Baru Kuala Belait yang telah ditawarkan kepada sebuah syarikat tempatan pada tahun 2006, oleh Jabatan Kerja Raya, Kementerian Pembangunan, dianggarkan bernilai hampir B$4 juta lebih, juga difahamkan projek berkenaan tergendala pembinaannya apabila syarikat berkenaan mula mengalami permasalahan dalaman untuk meneruskan kerja-kerja projek berkenaan sejak awal tahun 2007.

Setelah mengetahui projek Pasar Baru Kuala Belait berkenaan tergendala sejak tahun 2007 hingga kini, (tahun 2009) kenapa belum nampak sebarang tanda-tanda atau tindakan diambil oleh pihak-pihak tertentu saperti Jabatan Bandaran Kuala Belait, Kementerian Hal-Ehwal Dalam Negeri (selaku pemilik bangunan projek berkenaan), Jabatan Kerja Raya, Kementerian Pembangunan (selaku pengendali projek).

Persoalannya, apa kah masih ada bajet peruntukan projek Pasar Baru Kuala Belait saperti yang telah diperuntukkan sebelumnya?, Atau perlu kah untuk memohon peruntukan baru bagi tujuan menyelesaikan projek berkenaan..?

ATAU harus kah menunggu sehingga Pemimpin No 1 negara ini, turun padang dan melihat keadaan projek berkenaan, barulah tindakan diambil?
Qoute: "Beta melihat, masih banyak kerja-kerja terbengkalai yang perlu dipercepat. Setengah projek tu, baru saja berjalan tiba-tiba berhenti. Mengapakah ia terhenti? Di manakah salahnya ini? Apakah ini tidak mungkin – menjadi salah satu sebab – menyumbang kepada banjir besar?" Unqoute.
Titah Sultan diMajlis Istiadat Pembukaan Persidangan Musim Permesyuaratan ke-5 Majlis Mesyuarat Negara pada 12 Mac 2009.


Salogan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN

oleh: Dr Hj Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Saturday, August 29, 2009

BRUNEIAN MIFFED OVER THE DEROGATORY REMARKS ON HIS MAJESTY THE SULTAN








As a Bruneians, I would like to express my unhappiness and deepest regret over the the statement written and posted by DontPlayGod and published in MalaysiaToday under the title “RPK to Shariah Lawyers: don’t mess with us”, dated 28 August 2009, which insulted the good names of our Sultan and Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam.

The derogatory remarks which had tarnished the reputation of Brunei Darussalam and His Majesty the Sultan and Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam and such remarks are very sensitive and will affect Brunei’s friendship and could damaging to Brunei-Malaysia relationship.

We Bruneian respect the Malaysian Democracy System of Government and its people, and at the same time we expect the people of Malaysia will also respect us, especially our system of Government, Although the people of Malaysia practice their democracy right, it does not mean that they have their right to insult the good names our Ruler.

The people of Brunei Darussalam had never made derogatory statements on Malaysia, and neither has ever interfered in the affairs of the country. We have only observed and have never commented on issues relating to Rulers of Malaysia

I do believe ‘DontPlayGod’ is a member of Malaysia Today, and Malaysia Today.net as the publisher were also hold the responsibility for allowing such derogatory remarks to be published in their Blog.

Unless the Writer (DontPlayGod) and the Publisher (the Malaysia Today) could produce the purported evidence of the alleged remarks within the time frame, we will decide the next course of actions, which could include defamation suits against both parties.

We will not drop the matter unless the Malaysian Government take on the matter seriously and to take action prompt.

For the record, this is the 3rd times such derogatory remarks on our Ruler had made by the foreign media, First in 1999 The Harakah report on the allegation made by the Deputy Minister in Prime Minister Office, Dato Ibrahim Ali, Second in the year 2001 the contains of ‘the White Book’ published by FKB DPR the party members belong to Bapak AbdulRahman (Gusdur) the ex-President of Republic of Indonesia and Third remarks published by Malaysia Today.net

On the behalf of the people of Brunei Darussalam, I will submit a protest letter to the Malaysia Prime Minister through Malaysian High Commission in Brunei Darussalam.

salogan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN

By: Dr Haji Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Wednesday, August 5, 2009

Audit Keselamatan Jalan Raya

Dalam Blog saya yang lepas, saya mengunapakai perkataan ‘audit’, bukan maksud untuk memeriksa kira-kira (akaun) secara rasmi, akan tetapi menguna pakai bagi tujuan ‘mengaudit’ prestasi (performance) pekerjaan, mengaudit sistem, mengaudit waktu yang digunakan dalam perlaksanaan tugas dan tanggung-jawap masing-masing.


Kali ini perkataan ‘Audit’ juga saya gunapakai bagi tujuan ‘Mengaudit’ Keselamatan Jalan Raya dan Jalan-jalan Raya dinegara kita.

Kita sudah sedia maklum, sejak negara merdeka 25 tahun lalu, tidak kita nafikan bahawa kemajuan dan pembangunan disegi bentuk fazikal (bangunan) dan infrastruktur sungguh amat cantek dipandang, namum begitu apakha usaha-usaha untuk mengaudit pembangunan bentuk fazikal dan infrastruktur tersebut sudah dibuat dan apa pula hasilnya?, serta apa tindakan seterusnya?.
Pada hakikatnya dari setahun kesetahun bertambahnya bilangan kenderaan sekaligus meningkatkan kesesakkan pengguna jalan raya berlaku terutama pada waktu-waktu puncak, begitu juga masih terdapat kes-kes kemalangan jalan raya berlaku.

Keselamatan dan keselesaan orang ramai merupakan factor utama apabila kita merancang untuk membina jalan raya atau lebuhraya.

Negara kita memiliki jurutera-jurutera yang terdiri dari anak-anak Brunei yang berkelulusan dan berkelayakan yang tinggi dalam bidang kejuruteraan dari negara-negara yang telah lama maju dan berjaya dalam bidang teknologi kejuruteraan, dimana pengelaman, pendidikan serta teknologi tersebut dapat diluahkan dan diperkenalkan dalam usaha memperbaiki tahap dan standard jalan raya yang lebih baik dan selamat. Justeru itu para jurutera serta pereka jalan raya atau lebuhraya mestilah peka terhadap kajian-kajian keselamatan yang terkini, dari sini mereka dapat diaplikasikan dalam membina jalan raya yang lebih selamat dan efektif.

Dalam merekabentuk jalan, laluan pejalan kaki serta persimpangan yang lebih selamat dan selesa bagi orang ramai dan pengguna juga perlu diambil kira. Justeru itu, pendekataan kejuruteraan juga perlu diberi perhatian bagi menyediakan persekitaran jalan raya dan reka bentuk keselamatan jalan raya yang baik perlu untuk mengurangkan kerosakan jalan. Keretakan jalan raya terjadi akibat dari reka bentuk yang tidak memuaskan boleh mengundang kemalangan kepada orang ramai dan pengguna, disamping itu terdapat juga jalan-jalan raya dan lebuhraya yang bergelombang dan ada kalanya menekong ayer apabila ketika hari hujan boleh mengkibatkan kemalangan, jika dinilai kita mempunyai ‘raw materials’ yang terbaik mengikut ‘standard’ bagi tujuan membina jalan-jalan raya, tetapi persoalannya mengapa perkara-perkara sedemikian sering berlaku dan terjadi?

Pihak Kementerian Pembangunan dan Jabatan Kerja Raya dengan kumpulan jurutera-jurutera yang berpengelaman luas dalam bidang kejuruteraan jalan raya, harus membuat kajian untuk mengenalpasti lokasi-lokasi yang sering bermasalah atau sering terjadi kemalangan dengan mengambil kira tindakan Audit Keselamatan Jalan Raya yang terperinci saperti:

Ø Mengenalpasti masalah dan kemalangan dari aspek keselamatan dilokasi berkenaan,

Ø Mengambil tindakan sewajarnya untuk memperbaiki kekurangan tersebut dalam menjamin serta meningkatkan keselamatan dan keselesaan orang ramai dan pengguna,

Ø Mendapatkan serta menganalisa data statistic kemalangan jalan raya yang pernah berlaku atau mungkin yang berpontesi akan berlaku dengan menganalpasti punca kemalangan,

Dari kajian dan Audit Keselamatan Jalan Raya yang dilakukan dapat memberikan gambaran sebenar tahap keselamatan jalan raya dilokasi berkenaa, bagi tujuan proses jaminan kualiti yang diaplikasikan dalam jurutera jalan dengan memberikan keutamaan tahap keselamatan yang maksimal kepada orang ramai dan pengguna.

solagan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN
Oleh: Dr Hj Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Wednesday, July 29, 2009

25 TAHUN MERDEKA...?


Alhamdulillah, semenjak 25 tahun negara kita (Brunei Darussalam) merdeka, kita sentiasa berada dalam perlindungan Allah SWT. Secara amnya kita tidak mengalami apa-apa mala-petaka besar dan apa jua dugaan telah dapat kita atasi dengan jayanya. Sepanjang 25 tahun tersebut kita telah dapat mengekalkan kedaulatan, keamanan dan kemakmuran negara. Kehidupan rakyat keseluruhannya semakin bertambah baik dari sebelumnya. Walaupun ada ketikanya suasana politik antarabangsa tidak menggalakkan, namum kita masih dapat mempertahankan kedudukan kita sebagai sebuah negara yang merdeka, berdaulat, aman dan makmur.

Kita hendaklah sedar bahawa sepanjang perjalanan 25 tahun kemerdekaan, negara kita seharusnya telah mencapai taraf negara membangun dan maju sebanding dengan negara-negara membangun dan maju dirantau ini. Ini kerana negara kita adalah sebuah negara yang kaya (hasil dari minyak dan gis), disamping kestabilan dan kemantapan politik, mempunyai dasar luar yang menyakinkan negara-negara serantau dan antarabangsa dalam bidang politik, ekonomi dan sebagainya serta mempunyai dasar hubungan yang baik dan kukuh diperingkat antarabangsa dan negara-negara sahabat dirantau ini serta negara-negar Teluk Islam (Arab).

Selain dari itu juga kita mempunyai segala sumber tenaga ‘professional’ yang terdiri daripada anak-anak Brunei saperti pakar-pakar dalam bidang-bidang tertentu (minyak dan gis dan lain2), para bijak pandai yang berkelulusan tinggi dalam bidang-bidang saperti sain politik, ekonomi, sosial, kedoktoran, undang-undang dan kehakiman, pendidikkan, pentadbiran, kejuruteraan dan sebagainya. Semua ini adalah berkat usaha yang gigih serta kebijaksanaan pemimpin negara kita sepanjamg 25 tahun merdeka telah berhasil mengadakan dasar luar negara yang terbaik dan sumber tenaga ‘professional’ yang mantap , dimana dihasratkan dan diharapkan bahawa kesemua sumber tenaga, masa, fikiran dan modal digunakan bagi mengerakkan negara kepada tahap pembangunan yang setaraf dengan negara-negara maju dan membangun dirantau ini dan antarabangsa.

Namun demikian, jika di lihat disekeliling kita, pembangunan yang dihasrat dan diharapkan belum lagi nampak, kita masih lagi mencari-cari atau baru saja nak bermula, wal-hal pemimpin negara sering bertitah dan mengingatkan betapa pentingnya ditingkatkan usaha dalam aspek pembangunan dan kemajuan serta memperbaiki kedudukan sosio-ekonomi dan nilai-nilai kerohanian rakyat.

Saya percaya dan penuh yakin, pembangunan dan kemajuan boleh kita capai dalam tempuh 25 tahun tersebut, jika semua pihak serta tenaga- tenaga professional, mengambil prihatin dengan serius terhadap titah-titah berkenaan dengan penuh kejujuran, ketulusan dan perasaan bertangung-jawap yang mendalam terhadap bangsa, agama dan negara.

Apa yang dikesali tidak ada mana-mana pihak yang mahu memulakan untuk berusaha bagi ‘menganalisa’ maksud dan hasrat yang terkandung dalam setiap titah Baginda dalam bentuk forum atau seminar untuk tujuan memberikan pandangan-pandangan serta hujah-hujah yang bernas serta dijadikan satu ketetapan (resolusi) yang akan dibuat sampai ketahap kejayaannya. (kecuali forum dan seminar mengenai konsep MIB saja yang telah diadakan).

Sehubungan dengan perkara-perkara tersebut, suka saya mengambil perhatian dan menguna pakai perkataan ‘audit’, bukan maksud untuk memeriksa kira-kira (akaun) secara rasmi, akan tetapi menguna pakai bagi tujuan ‘mengaudit’ prestasi (performance) pekerjaan, mengaudit sistem, mengaudit waktu yang digunakan dalam perlaksanaan tugas dan tanggung-jawap masing-masing daripada peringkat Jemaah Menteri hinggalah kepada keseluruhan kakitanggan Kerajaan pada setiap bulan bagi tujuan sejauh mana pencapaian terhadap hasrat dan titah-titah berkenaan telah dilaksanakan. Justeru itu Kerajaan dan rakyat mesti berkerjasama sebagai satu pasukan untuk membawa negara ini kehadapan, maju dan berjaya.

“….apa yang Beta harapkan, negara kita mustahak mempunyai pasukan untuk membawanya kehadapan bukan berundur kebelakang,….Tiap-tiap orang perlu ghairah menyertainya, jangan ada yang berkecuali. …Kemerdekaan akan hampa jika kita hanya bersikap menonton tetapi disamping menonton, rakyat juga perlu sedar dan peka dengan apa yang terjadi di hadapan mereka…., Tegasnya, dalam kontak bernegara dan bermasyarakat, tidak siapa pun yang harus terlantar sendirian, melainkan semuanya itu mestilah mendapat layanan dan pembelaan yang saksama….” Petikkan Titah Sempena Sambutan Hari Kebangsaan yang ke-17 Tahun pada 23 Feburari 2001.

Justeru itu, dalam kontek membangun dan memajukan sosio-ekonomi dan nilai-nilai kerohanian rakyat, adalah amat penting bagi penggubal dasar dan pelaksana-pelaksana program Kerajaan berjiwa rakyat menepati kehendak dan keperluan negara dengan memperbaiki keupayaan jentera-jentera perancangan dan pelaksanaan program-program berkenaan saperti yang dititahkan dan dihasratkan oleh pemimpin negara kita.

InsyaAllah, dengan Izin serta Pertunjuk Allah SWT, saya akan cuba menganalisa dan membuat kajian terhadap semua Titah-Titah KeBawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam untuk dikongsikan bersama.

solagan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN
Oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Haji Zainal Abidin

Saturday, July 18, 2009

TITAH SERTA HASRAT SULTAN








Keberanian dan kebijaksanaan KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam dalam menghadapi pelbagai cabaran sejak 25 tahun negara merdeka, bukanlah suatu perkara yang mudah, dengan berdasarkan perspektif jangka panjang, ciri kepimpinan yang diwarisi, keupayaan mempunyai ‘vision’ yang jauh dan jernih untuk memerangi liku-liku jalanan yang harus ditempuh pada hari-hari yang mendatang, adalah merupakan keutamaan Baginda untuk rakyat dan penduduk negara ini yang Baginda pimpin.

Sepanjang 25 tahun kebelakang hingg kini, dan dengan petunjuk serta rahmat Allah SWT, bermacam bagai dan bentuk titah telah dititahkan oleh Baginda, manum begitu sejauh mana kah perlaksananya telah tercapai oleh mereka-mereka yang secara langsung ditujukan dari titah-titah berkenaan.

Titah-titiah Baginda, adalah mencerminkan aspirasi dan cita-cita serta falsafah perjuangan Baginda yang jujur dan ikhlas demi untuk bangsa, agama dan negara, titah-titah tersebut banyak menyentuh perkara-perkara kepada dasar-dasar Kerajaan yang dalam proses perancangan dan perlaksanaan pembangunan negara, pembangunan ekonomi dan sosial masyarakat, meningkatkan kefahaman dalam beragama, pembangunan industian kecil dan sedarhana, serta berusaha kearah untuk membasmi kemiskinan (fakir, miskin dan penanggung hutang algarimin), berusaha dalam menyiapkan jati diri serta meningkatkan usaha dalam menghadapi sebarang kemungkin bencana yang lebih besar dan hebat.

Justeru itu, setiap titah yang dititahkan mempunyai maksud tersendiri sama ada ianya berbentuk nesihat atau teguran yang ditujukan bukan saja untuk para jemaah menteri , pegawai-pegawai Kerajaan malah kepada keseluruhan rakyat dan penduduk negara ini, walau apa dan sesiapa pun mestilah menerima hakikat dengan hati yang terbuka dan professional.

Merujuk kepada titah KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam, ketika berangkat ke majlis Mesyuarat Khas Bencana Kebangsaan baru-baru ini, kemurkaan Baginda jelas terpancar kepada Menteri-Menteri tertentu yang gagal melaksanakan sistem dan polisi Kerajaan dengan baik dan kurang sempurna, demikian juga Ketua-Ketua Jabatan dan Pegawai-Pegawai Tinggi Kerajaan, dimana Baginda menyatakan berkerja seperti robot, tiada kepekaan membuat keputusan, tidak ada budi bicara langsung, semuanya harus menunggu arahan, walaupun dalam peraturan mereka ada mandat untuk membuat pertimbangan tertentu dan mengambil langkah munasabah lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan keselamatan dan kebajikan.

Persoalannya, apakah Menteri-Menteri yang berkenaan dan Ahli-Ahli Yang Berhormat yang dilantik, selaku penggubal dasar, mempunyai rasa tanggung-jawab yang mendalam untuk melakukan sesuatu yang menyangkut paut dengan kebajikan dan kesejahteraan rakyat serta sikap tanpa takut-takut, atau malu-malu dan ragu untuk bertindak, disamping memikirkan untuk mengkaji semula sistem-sistem dan peraturan-peratuaran yang boleh melembabkan dan menghalang kemajuan dan kejayaan sesuatu perancangan, secara teliti supaya ianya dapat diubah suai mengikut peredaran waktu yang sesuai dan tepat bagi negara ini.

"Beta percaya, Ahli-ahli Yang Berhormat tidak akan lepas pandang begitu saja terhadap perkara-perkara seumpama ini, tetapi akan memberikan perhatian secukupnya kepada apa-apa jua yang menyangkut dengan kebajikan rakyat dan negara tanpa takut-takut, atau malu-malu dan ragu." - petikan Titah sempena Pembukaan Persidangan Musim Permesyuaratan ke-5 Majlis Mesyuarat Negara pada 12 Mac 2009.
Konsep ‘kreatif’ yang diperkenalkan dan dihasratkan oleh Baginda, bagi menghasilkan apa-apa yang perlu dihasilkan, memperbaiki apa-apa yang perlu diperbaiki dan meningkatkan apa-apa jua yang perlu ditingkatkan, dengan menggunakan sumber dan mekanisme yang ada kerana dengan melalui konsep inilah negara membangun dan bersaing. Keistimewaan pembangunan itu dapat dinikmati apabila, kejayaan itu di letakkan di landasan yang betul, yang menjadikannya terselamat daripada dicemari oleh kerenah-kerenah negatif atau perlakuan-perlakuan curang. Kegagalan sesuatu perancangan dan pembangunan disebabkan jika terdapat sikap menjinaki rasuah, dimana akan timbul lah penyakit-penyakit sosial dan kemiskinan yang boleh menjejaskan negara. Jika rasuah benar-benar berlaku ini adalah satu amaran kepada semua yang berkenaan supaya jangan sekali-kali menjinaki rasuah.

Juateru itu jangan anggap ‘rasuah kecil’ tidak mengapa, tetapi ingatlah akan risikonya. Kecil atau besar, sedikit atau banyak, adalah sama-sama bernama penyakit, seterusnya Baginda ingin menekankan supaya menutup pintu rapat-rapat kepada rasuah. Apabila kita bersih daripada rasuah, Allah pasti memberkati kita dan negara, Baginda juga berharap, strategi-strategi yang dirancang akan turut mengmbil kira perkara tersebut, Baginda tidak mahu, ianya cuma indah di atas kertas sahaja, sedang apabila mahu dilaksanakan, rupa-rupanya ‘jentera pelaksana’ itu sedang bermasalah atau sudah lama bermasalah.

Dalam hubungan ini, Menteri-Menteri yang berkenaan serta semua warga Perkhidmatan Awam turut memikul tanggungjawab bagi memastikan hasrat ini tercapai. Mereka tidak boleh lari dari memimpin dan memberikan kefahaman kepada rakyat tentang tanggungjawab ini. Dan sehubungan itu mereka juga mestilah menunjukkan contoh bahawa mereka adalah pengurus dan pentadbir yang betul-betul bersih. Manakala mereka itu bersih, bermakna kerajaan juga adalah bersih. Inilah yang diharapkan oleh semua kalangan untuk melindungi mereka daripada segala anasir yang tidak bertanggungjawab, khasnya anasir-anasir perasuah dan penerima rasuah.

Oleh kerana kestabilan, kemajuan dan kejayaan setiap perancangan Kerajaan dan negara, bergantung kepada kemajuan dan kestabilan rantau dan dunia, maka amatlah penting Kerajaan memperbaharui system-sistem dan peraturan-peraturan dengan menaja dan melaksanakan dasar-dasar pertahanan dan keselamatan didalam serta diluar negara dengan berhati-hati dan bijak.

Di samping memperkemas dan memuhasabah diri, hubungan dengan pertubuhan-pertubuhan dunia juga mustahak dimantapkan. Ini penting untuk mengekalkan hubungan kerjasama di pelbagai bidang politik, sosial dan kebudayaan serta ekonomi.

solagan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN

Oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Haji Zainal Abidin

Monday, July 13, 2009

DIRGAHAYU KEBAWAH DULI TUAN PATEK







Ampun Beribu-ampun,

Hamba Duli Tuan Patek bersama keluarga mengucapkan "Selamat Menyambut Ulang Tahun Hari Keputeraan yang ke-63" Kehadapan Majlis Kebawah Duli Tuan Patek.

Dengan iringan doa agar sentiasa mendapat 'Petunjuk' dan 'Rahmat' Allah SWT sebagai Kalifah memimpin serta menerajui Kerajaan, Rakyat dan Negara Brunei Darussalam. Amin....

Daripada:
Dr Haji Mohd Hatta Bin Haji Zainal Abidin berserta keluarga, Kuala Belait.

Tuesday, July 7, 2009

ISU TOL JAMBATAN RASAU


Buat pertama kali sistem TOL berbayar diperkenalkan dinegara ini, semua orang tidak suka bayar TOL, dan ada juga yang kurang senang dengan perkara tersebut......Begitu lah hal nya pengguna-pengguna TOL JAMBATAN RASAU, Kuala Belait yang dikenakan bayaran mengikut kadar yang telah ditetapkan.

Terdapat juga dikalangan masyarakat dan pengguna TOL Jambatan Rasau berkenaan menyatakan ketidak puasan hati mereka terhadap bayaran tersebut, kerana sering berlaku nya ketidak adilan dalam mengendalikan pengutipan bayaran TOL tersebut, TETAPI walau bagaimana pun semua harus menerima HAKIKAT, sama ada suka atau tidak senang.....TOL TETAP BAYAR.

Jika dikaji secara teliti sistem tersebut adalah bertujuan untuk mengutip bayaran dari setiap pengguna laluan Tol berkenan dan disamping memberikan kemudahan laluan mudah kepada setiap pengguna dan penduduk Kampong Sungai Teraban untuk menyeberangi Sungai Belait mengunakan Tol Jambatan Rasau, Kuala Belait.

Kini Tol Jambatan Rasau sudah hampir berusia lebih 10 tahun, dan dipercayai kutipan setiap bulan amat menguntungkan kepada pendapatan Kerajaan. Namun demikian, terdegar suara-suara dari pihak penduduk Kampong berkenaan dan pihak pengguna laluan Tol tersebut, berharap dengan hasil kutipan selama lebih dari 10 tahun itu dapat digunakan untuk diperuntukkan dan dibelanjakan bagi tujuan menaikkan taraf jalanraya yang sedia ada, pemasangan tiang lampu dan lampu sepanjang jalan menuju kekawasan Kawalan Pos Sungai Tujuh, Kuala Belait, Perkara-perkara tersebut juga adalah bertujuan untuk menjaga keselamatan kawasan-kawasan berkenaan dari sebarang perkara yang tidak diingini berlaku.

Terdapat juga ramai mencadangkan supaya pihak Kerajaan memberikan pertimbangan sewajarnya supaya kedudukkan Tol Jambatan Rasau dipindah kesatu kawasan yang lebih tepat bagi mengelakkan kekeliruan yang sering menimbulkan kontroversi dikalangan para pengguna dan penduduk kampong berkenaan.


Ramai orang percaya dan yakin, dengan meletakkan kawasan TOL ditempat yang tepat dan betul, ianya akan mendatapat kutipan yang lebih baik, dan ianya juga merupakan satu pertanda baik untuk pendapatan hasil negara.

Apa pun sistem yang diperkenalkan, ianya adalah mengutamakan kebaikkan dan kesejehteraan rakyat dan penduduk negara ini.

Wednesday, June 24, 2009

AHLI YANG BERHORMAT


Mendapat gelaran “Ahli Yang Berhormat” memang mengembirakan dan menyeronokan bagi mereka yang menerimanya, sama ada mereka tahu atau faham akan fungsi dan tugas menjadi Ahli Yang Berhormat (YB), itu menjadi perkara kedua atau ketiga….yang paling utama adalah gelaran “YB”.

Dinegara- negara yang mengamalkan sistem demokrasi dan berparlimen, Ahli-ahli Yang Berhormat dipilih oleh rakyat melalui kotak-kotak undi, mereka yang menang dan berjaya akan dilantik menjadi “YB” dengan tugas dan bertanggung-jawab untuk melaksanakan program-program kerajaan yang akan, sedang dan sedia ada untuk dilaksanakan bagi kepentingan rakyat dan dalam pada waktu yang sama mengotakan janji-janji yang telah ditaburkan semasa berkempen dikawasan yang diwakili.

Berbeza dengan sistem yang ada dinegara kita, Alhamdullilah..., dinegara ini, Ahli-ahli Yang Berhormat yang dilantik, tidak perlu berbelanja banyak wang untuk berkempen, tidak perlu untuk menabur atau membuat janji kepada rakyat, tidak perlu untuk menjadi ahli mana-mana organasasi, tidak perlu punya ilmu pengetahuan yang luas, tidak perlu menjadi pidato yang hebat, tidak perlu turun padang ketempat dan kawasan yang diwakili dan paling unik nya terdapat AYB dilantik dikalangan Penghulu-Penghulu dan Ketua-Ketua Kampong, selain dari kalangan ahli-ahli perniagaan dan sebagainya, begitulah kehendak acuan dan bentuk sistem kita yang ada…sungguh hebat.

Walau bagaimana pun, rakyat negara ini tetap menerima hakikat tersebut tanpa dapat berbuat apa-apa atau tindakan, disamping mengharapkan YB –YB yang dilantik memainkan peranan sebagai “Wakil Rakyat” dalam ertikata yang sebenarnya dan sering menemui serta mesra dengan rakyat didaerah dan kawasan yang diwakili, , mengusulkan serta membawa isu-isu bukan saja mengenai masaalah yang dihadapi oleh rakyat dan masyarakat, akan tetapi pembaharuan dan pembangunan dalam segala aspek dan bidang ditempat dan kawasan yang diwakili.

Harapan rakyat dan masyarakat amatlah besar terhadap AYB, dan mengharapkan Ahli-Ahli Yang Berhormat selaku penggubal dasar dan undang-undang serta dipertanggung-jawab untuk menentukan hala tuju masa depan rakyat, kerajaan dan negara, harus membuat kajian yang terperinci terhadap perkara-perkara yang berkaitan dengan dasar, peraturan-peraturan, undang-undang dan perintah-perintah darurat yang mana dianggap sudah lapok dan tidak lagi sesuai pada masa ini untuk di guna pakai dan berani untuk membawa serta membentangkan usul-usul tersebut untuk diperbahaskan dan diluluskan didalam Majlis Mesyuarat Negara (MMN) bagi tujuan pindaan dan dijadikan rang undang-undang, sebagai contoh yang kecil saperti Perintah Darurat Hiburan Awam, Perintah Darurat Halal dan Haram serta banyak lagi peraturan-peraturan, undang-undang dan perintah-perintah darurat yang harus diperbaiki dan dibahaskan untuk diluluskan bagi dijadikan rang undang-undang dan mempunyai Aktanya tersendiri.

Tahun 2009 adalah merupakan yang ke5 tahun buat Ahli-ahli Yang Berhormat bergelar “YB”, Persoalan nya, semasa dalam tempoh tersebut apakah pencapaian yang cermelang telah dicapai untuk kepenting rakyat?, apakah acuan dan sistem ini akan berlanjutkan sehingga 25 tahun yang akan datang?, dan apa perlu dilakukan untuk memperbaikinya?.



"Beta percaya, Ahli-ahli Yang Berhormat tidak akan lepas pandang begitu saja terhadap perkara-perkara seumpama ini, tetapi akan memberikan perhatian secukupnya kepada apa-apa jua yang menyangkut dengan kebajikan rakyat dan negara tanpa takut-takut, atau malu-malu dan ragu." - petikan Titah sempena Pembukaan Persidangan Musim Permesyuaratan ke-5 Majlis Mesyuarat Negara pada 12 Mac 2009


Olih: Dr Haji Mohd Hatta B Haji Zainal Abidin

Thursday, June 11, 2009

DASAR PERLEMBAGAAN NEGARA


Perlembagaan adalah merupakan satu alat yang menggariskan tindakan-tindakan yang sah dari segi undang-undang. Begitu juga isi kandungan dalam Perlembagaan tersebut merupakan dokumen asas satu-satu mesyarakat yang bertemadun, pada umumnya perlembagaan merupakan satu kumpulan peraturan yang secara langsung atau tidak mengakibatkan pengagihan bagi kedaulatan kuasa dalam negara dimana ianya juga merupakan satu-satu yang mengesahkan kebebasan ahli sesuatu mesyarakat.

Perlembagaan adalah undang-undang, setiap negara perlu ada undang-undang dan dasar yang dianggap tertinggi (supreme) dimana ianya menjadi garis panduan kepada rakyat, perlembagaan juga menghadkan kuasa kerajaan dari masa kemasa dan akan diubahsuai jika ada keperluan, segala pindaan dalam perlembagaan dianggap sebagai undang-undang dan dasar yang menpunyi matalamatnya, dan ianya menetapkan tingkah laku badan-badan kerajaan, rakyat, penduduk dan sebagainya.

Bercakap tentang Dasar Perlembagaan negara, tidak dapat dinapikan bahawa ianya perlu diperbaiki dan diubahsuai mengikut peredaran zaman, sebarang pembaharuan dan pengubahsuaian keatas isi kandungan dasar tersebut perlu dibuat kajian yang serius serta teliti dengan mengambil kira keadaan waktu masa kini dan masa yang akan datang agar setiap pembaharuan serta tujuan dan matalamat dasar tersebut dapat dinikmati oleh seluruh lapisan rakyat dan penduduk negara ini.

Salah satu penyusunan semula dan pengubahsuaian perlembagan Negara 1959 yang dianggap lebih baik dan sempurna, ialah pengisytiharan Konsep Negara “ Negara Brunei Darussalam adalah dan dengan izin serta limpah kurnia Allah subhanahu wa taala akan untuk selama-lamanya kekal menjadi sebuah Negara Melayu Islam Beraja yang Merdeka, Berdaulat dan Demokratik, bersendikan kepada ajaran-ajaran agama Islam menurut Ahlisunnah Wal-Jemaah …” oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam pada 1 Januari 1984 adalah merupakan satu hadiah yang amat berharga dan tinggi nilainya bagi seluruh lapisan rakyat dan penduduk dinegara ini.Pada umumnya konsep tersebut merupakan sebahagian dari isi kandungan dasar perlembagaan negara ianya telah diterima baik oleh seluruh lapisan rakyat dan penduduk negara ini, walau bagaimana pun terdapat sebahagian besar dari rakyat dan penduduk negara ini belum memahaminya sepenuhnya pengertian konsep MIB tersebut. Usaha Majlis Tertinggi Kebangsaan Melayu Islam Beraja (MTKMIB) untuk menggubal satu takrif yang lebih konkrit dengan mengambil satu rumusan bersama dan bersetuju bahawa MIB itu dibahagikan kepada tiga (3) unsur komponen penting atau integral yang memperakukan Melayu , Islam dan Beraja (dengan huraian khusus ketiga-tiga komponen tersebut) dianggap belum lagi cukup berkesan dan mencapai kematalamatnya yang diharapkan.

Saperti yang disebutkan, konsep MIB adalah sebagian dari dasar perlembagaan negara, maka tiga (3) unsur komponen yang lain selepas Melayu Islam Beraja saperti yang diutamakan oleh MTKMIB harus juga dilibatkan dan digandingkan, ini kerana tiga unsur tersebut merupakan kembaran kepada MIB dan juga sebahagian dari dasar perlembagan. Tiga unsur yang dimaksudkan adalah Merdeka, Berdaulat dan Demokratik.

Setiap dasar dalam perlembagaan yang digubal ianya ada mempunyai tujuan dan matalamatnya, begitu juga dengan konsep MIB harus menjurus kematalamatnya, justeru itu gandingan Melayu Islam Beraja dengan kembarannya Merdeka, Berdaulat dan Demokratik mesti diberikan kefahaman secara meluas dan tulus kepada rakyat dan penduduk negara ini supaya perasaan ‘a sense of duty’ (rasa tanggung jawab, kesedaran dan keinsafan) akan sentiasa wujud dijiwa rakyat.

Selain dari itu dalam usahakan dan perancangan untuk memperbaiki dan menggubahsuai dasar yang sedia ada, saperti aspek-aspek untuk mencapai kestabilan, keamanan dan keselamatan, tujuan dan matalamat seterusnya harus difokuskan dengan mengambil kira kepada aspek-aspek bagi menonjolkan identity kedaulatan keBruneian (kemalayuan) yang merdeka serta demokratik dalam berbagai bidang perekonomian, perdagangan, pendidikan serta kebudayaan dan politik dangan mengujudkan dan masukkan dalam dasar dan matalamatnya ‘a sense of belonging’ (perasaan hak milik), ‘a sense of value’ (perasaan satu penghargaan nilai) dan ‘a sense of duty’ (perasaan tanggung-jawab, kesedaraan dan keinsafan) kepada Bangsa, Negara dan Agama sebagai satu ciri kehidupan rakyat, dimana semua kumpulan mesyarakat menikmati faedah akibat pembaharuan dan penggubahsuaian dasar tersebut, disamping itu juga amat penting bagi penggubal dasar dan perlaksana program pembaharuan tersebut berjiwa rakyat bagi menepati kehendak dan matalamat dasar tersebut serta keperluan negara.

salogan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN

Oleh Dr Haji Mohd Hatta Bin Haji Zainal Abidin.

MELAYU HARUS SEDAR DAN BERUBAH SIKAP


Ramai orang mengatakan Negara Brunei Darussalam, sebuah negara yang bertanah subur, memang tidak dapat dinafikan bila kita sendiri melihat akan keadaan hutannya yang hijau sepanjang tahun, tambahan lagi dengan hasil minyak dan gas asli yang terdapat di Daerah Belait.Keadaan di ibu Negara, Bandar Seri Begawan telalu sesak dengan pembangunan-pembangunan kerajaan dan swasta serta kesibukkan dengan kenderaan yang berbagai jenis.

Tetapi berlainan pula dengan keadaan didesa dan kampung, sepi dengan rumah-rumah dibina berkelompok-kelompok di sana sini. Tidak saperti si Bandar, keadaan di desa dan kampung tidak sesak dan masih terdapat penuh dengan hutan rimba, walaupun ada jalanraya kecil yang disediakan oleh pihak kerajaan bagi memudahkan penduduk-penduduk desa dan kampong pergi dan balik ke Bandar bagi membeli belah, berkerja atau menjual hasil tanaman mereka.Walaupaun Negara kita sudah merdeka sejak 25 tahun yang lalu, tetapi penduduk dan masyarakat melayu kita masih lagi belum banyak berubah dalam berbagai segi terutamanya di bidang ekonomi dan politik, tidak melampau kalau dikatakan ramai masyarakat melayu Brunei yang masih miskin, namun ada pula setengahnya sudah boleh di gelar jutawan, tetapi tidak dalam ertikata yang sebenarnya.


Oleh itu bolehlah dikatakan kemerdekaan kepada masyarakat melayu dinegara ini belum bererti dan memberikan fungsi yang sebenar dan sepatutnya.Negara kita telah dikenali sebagai sebuah negara yang kaya dan setiap tahun peruntukan bujetnya makin bertambah bagi perbelanjaan pentadbiran dan projek-projek kerajaan dalam pembangunan Negara dan masyarakat dari setahun kesetahun. Kalau diteliti, apakah perlu dengan tambahan yang begitu besar?...tentulah kita perlu bertanya dan siapa yang boleh menjawapnya…tetapi kalau rajin membuat penyelidikan, sudah tentu boleh kita mendapat jawapannya dengan amat senang. Walaupun Negara kita sudah merdeka, tetapi cara hidup dan cara berfikir masyarakat melayu di negara ini tidak berubah, bahkan mereka masih jauh merosot daripada apa yang sepatutnya di segi sosio-ekonomi dan politik.


Cuba kita perhatikan, sekarang masayarakat melayu di negara ini tidak lagi berminat untuk mencari nafkah dengan bercucuk tanam, bersawah atau berternak saperti lazimnya dilakukan oleh nenek moyang kita dahulu, pada hal pihak kerajaan telah banyak berusaha memberikan berbagai kemudahan dan khurusus dalam bidang tersebut, tetapi yang kita lihat lebih masyarakat melayu suka dan gemar berkerja di pejabat-pejabat kerajaan dan pihak swasta dan ada juga terdapat masih suka memilih sangat tentang perkerjaan hingga sanggup menjadi penganggur bertahun-tahun tanpa sebarang dayausaha, sedangkan peluang-peluang bagi mereka sentiasa terbuka luas di negara ini.Terdapat juga sebahagian masyarakat melayu kita, semengat bekerja mereka makin merosot dan satu cara hidup baru yang amat negative pula yang wujud. Masyarakat melayu kita tidak lagi mempunyai sifat mahu bekerja, sedar diri dan berjiwa nasionalis, malah mereka khayal dengan kemewahan yang belum pasti mereka perolehi sepenuhnya. Inilah mentality yang terpupuk dalam masyarakat melayu sejak dahulu hinggalah sekarang, kelemahan mentaliti mesyarakat melayu memang tidak dapat dinafikan bahawa ianya bekas peninggalan bangsa-bangsa asing.Dalam negara kita, cara bekerja untuk mencari nafkah hidup ada beberapa cara, saperti makan gaji, berniaga, menjadi nelayan atau petani, di antaranya yang diminati, adalah cara bekerja makan gaji lah yang dianggap bertaraf palaing sesuai dan senang kalau dibandingkan dengan cara berniaga, atau menjadi nelayan dan petani.
Sebahagian mesyarakat melayu kita memandang tangga gaji yang tetap dan tinggi serta lumayan disamping kemudahan-kemudahan yang yang disediakan dan diberikan kepada mereka.Harus disedari cara berfikir saperti begini amatlah merugikan bangsa dan negara, masyarakat melayu kita di negara ini senghaja melupakan bidang-bidang yang sebenarnya boleh memajukan mereka, boleh mengkayakan dan boleh membangunkan sosio-ekonomi bangsa melayu itu sendiri, sedangkan apa yang di anggap baik itu sedikit pun tidak menaikkan taraf kehidupan mereka kecuali hanya menjadi satu kemegahan dan khayalan yang kosong serta merugikan, melemahkan dan mencelakakan diri sendiri, bangsa dan seterusnya negara menjadi lemah dalam memajukan atau membagunkan berbagai bidang tertentu kerana kurang penglibatan masyarakat melayu di negara ini.Tren atau sikap masyarakat melayu kita selama ini berfikir mengikut telinga dan tidak menggunakan otak, apa yang sedap di dengar dengan telinga, sedaplah di otak dan cepat percaya dan seterusnya diamalkan. Biarlah keterlaluan dikatakan masyarakat melayu kita selama ini tidak menggunakan otak dan tidak menggunakan kewarasaan serta hidup dalam merana, khayal dan ketinggalan, sikap suka meminta-minta sudah pun menjadi cara hidup dalam setengah masyarakat melayu di negara ini.Justeru itu masyarakat melayu Brunei ,mestilah megubah sikap dari saat pertama mereka faham apa erti kemerdekaan, salah satu daripada sikap yang suka meniru orang lain.


By Dr Hj Mohd Hatta B Hj Zainal Abidin