Thursday, June 11, 2009

DASAR PERLEMBAGAAN NEGARA


Perlembagaan adalah merupakan satu alat yang menggariskan tindakan-tindakan yang sah dari segi undang-undang. Begitu juga isi kandungan dalam Perlembagaan tersebut merupakan dokumen asas satu-satu mesyarakat yang bertemadun, pada umumnya perlembagaan merupakan satu kumpulan peraturan yang secara langsung atau tidak mengakibatkan pengagihan bagi kedaulatan kuasa dalam negara dimana ianya juga merupakan satu-satu yang mengesahkan kebebasan ahli sesuatu mesyarakat.

Perlembagaan adalah undang-undang, setiap negara perlu ada undang-undang dan dasar yang dianggap tertinggi (supreme) dimana ianya menjadi garis panduan kepada rakyat, perlembagaan juga menghadkan kuasa kerajaan dari masa kemasa dan akan diubahsuai jika ada keperluan, segala pindaan dalam perlembagaan dianggap sebagai undang-undang dan dasar yang menpunyi matalamatnya, dan ianya menetapkan tingkah laku badan-badan kerajaan, rakyat, penduduk dan sebagainya.

Bercakap tentang Dasar Perlembagaan negara, tidak dapat dinapikan bahawa ianya perlu diperbaiki dan diubahsuai mengikut peredaran zaman, sebarang pembaharuan dan pengubahsuaian keatas isi kandungan dasar tersebut perlu dibuat kajian yang serius serta teliti dengan mengambil kira keadaan waktu masa kini dan masa yang akan datang agar setiap pembaharuan serta tujuan dan matalamat dasar tersebut dapat dinikmati oleh seluruh lapisan rakyat dan penduduk negara ini.

Salah satu penyusunan semula dan pengubahsuaian perlembagan Negara 1959 yang dianggap lebih baik dan sempurna, ialah pengisytiharan Konsep Negara “ Negara Brunei Darussalam adalah dan dengan izin serta limpah kurnia Allah subhanahu wa taala akan untuk selama-lamanya kekal menjadi sebuah Negara Melayu Islam Beraja yang Merdeka, Berdaulat dan Demokratik, bersendikan kepada ajaran-ajaran agama Islam menurut Ahlisunnah Wal-Jemaah …” oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam pada 1 Januari 1984 adalah merupakan satu hadiah yang amat berharga dan tinggi nilainya bagi seluruh lapisan rakyat dan penduduk dinegara ini.Pada umumnya konsep tersebut merupakan sebahagian dari isi kandungan dasar perlembagaan negara ianya telah diterima baik oleh seluruh lapisan rakyat dan penduduk negara ini, walau bagaimana pun terdapat sebahagian besar dari rakyat dan penduduk negara ini belum memahaminya sepenuhnya pengertian konsep MIB tersebut. Usaha Majlis Tertinggi Kebangsaan Melayu Islam Beraja (MTKMIB) untuk menggubal satu takrif yang lebih konkrit dengan mengambil satu rumusan bersama dan bersetuju bahawa MIB itu dibahagikan kepada tiga (3) unsur komponen penting atau integral yang memperakukan Melayu , Islam dan Beraja (dengan huraian khusus ketiga-tiga komponen tersebut) dianggap belum lagi cukup berkesan dan mencapai kematalamatnya yang diharapkan.

Saperti yang disebutkan, konsep MIB adalah sebagian dari dasar perlembagaan negara, maka tiga (3) unsur komponen yang lain selepas Melayu Islam Beraja saperti yang diutamakan oleh MTKMIB harus juga dilibatkan dan digandingkan, ini kerana tiga unsur tersebut merupakan kembaran kepada MIB dan juga sebahagian dari dasar perlembagan. Tiga unsur yang dimaksudkan adalah Merdeka, Berdaulat dan Demokratik.

Setiap dasar dalam perlembagaan yang digubal ianya ada mempunyai tujuan dan matalamatnya, begitu juga dengan konsep MIB harus menjurus kematalamatnya, justeru itu gandingan Melayu Islam Beraja dengan kembarannya Merdeka, Berdaulat dan Demokratik mesti diberikan kefahaman secara meluas dan tulus kepada rakyat dan penduduk negara ini supaya perasaan ‘a sense of duty’ (rasa tanggung jawab, kesedaran dan keinsafan) akan sentiasa wujud dijiwa rakyat.

Selain dari itu dalam usahakan dan perancangan untuk memperbaiki dan menggubahsuai dasar yang sedia ada, saperti aspek-aspek untuk mencapai kestabilan, keamanan dan keselamatan, tujuan dan matalamat seterusnya harus difokuskan dengan mengambil kira kepada aspek-aspek bagi menonjolkan identity kedaulatan keBruneian (kemalayuan) yang merdeka serta demokratik dalam berbagai bidang perekonomian, perdagangan, pendidikan serta kebudayaan dan politik dangan mengujudkan dan masukkan dalam dasar dan matalamatnya ‘a sense of belonging’ (perasaan hak milik), ‘a sense of value’ (perasaan satu penghargaan nilai) dan ‘a sense of duty’ (perasaan tanggung-jawab, kesedaraan dan keinsafan) kepada Bangsa, Negara dan Agama sebagai satu ciri kehidupan rakyat, dimana semua kumpulan mesyarakat menikmati faedah akibat pembaharuan dan penggubahsuaian dasar tersebut, disamping itu juga amat penting bagi penggubal dasar dan perlaksana program pembaharuan tersebut berjiwa rakyat bagi menepati kehendak dan matalamat dasar tersebut serta keperluan negara.

salogan : TITAH DIJUNJUNG, RAKYAT DIPERKASAKAN

Oleh Dr Haji Mohd Hatta Bin Haji Zainal Abidin.

MELAYU HARUS SEDAR DAN BERUBAH SIKAP


Ramai orang mengatakan Negara Brunei Darussalam, sebuah negara yang bertanah subur, memang tidak dapat dinafikan bila kita sendiri melihat akan keadaan hutannya yang hijau sepanjang tahun, tambahan lagi dengan hasil minyak dan gas asli yang terdapat di Daerah Belait.Keadaan di ibu Negara, Bandar Seri Begawan telalu sesak dengan pembangunan-pembangunan kerajaan dan swasta serta kesibukkan dengan kenderaan yang berbagai jenis.

Tetapi berlainan pula dengan keadaan didesa dan kampung, sepi dengan rumah-rumah dibina berkelompok-kelompok di sana sini. Tidak saperti si Bandar, keadaan di desa dan kampung tidak sesak dan masih terdapat penuh dengan hutan rimba, walaupun ada jalanraya kecil yang disediakan oleh pihak kerajaan bagi memudahkan penduduk-penduduk desa dan kampong pergi dan balik ke Bandar bagi membeli belah, berkerja atau menjual hasil tanaman mereka.Walaupaun Negara kita sudah merdeka sejak 25 tahun yang lalu, tetapi penduduk dan masyarakat melayu kita masih lagi belum banyak berubah dalam berbagai segi terutamanya di bidang ekonomi dan politik, tidak melampau kalau dikatakan ramai masyarakat melayu Brunei yang masih miskin, namun ada pula setengahnya sudah boleh di gelar jutawan, tetapi tidak dalam ertikata yang sebenarnya.


Oleh itu bolehlah dikatakan kemerdekaan kepada masyarakat melayu dinegara ini belum bererti dan memberikan fungsi yang sebenar dan sepatutnya.Negara kita telah dikenali sebagai sebuah negara yang kaya dan setiap tahun peruntukan bujetnya makin bertambah bagi perbelanjaan pentadbiran dan projek-projek kerajaan dalam pembangunan Negara dan masyarakat dari setahun kesetahun. Kalau diteliti, apakah perlu dengan tambahan yang begitu besar?...tentulah kita perlu bertanya dan siapa yang boleh menjawapnya…tetapi kalau rajin membuat penyelidikan, sudah tentu boleh kita mendapat jawapannya dengan amat senang. Walaupun Negara kita sudah merdeka, tetapi cara hidup dan cara berfikir masyarakat melayu di negara ini tidak berubah, bahkan mereka masih jauh merosot daripada apa yang sepatutnya di segi sosio-ekonomi dan politik.


Cuba kita perhatikan, sekarang masayarakat melayu di negara ini tidak lagi berminat untuk mencari nafkah dengan bercucuk tanam, bersawah atau berternak saperti lazimnya dilakukan oleh nenek moyang kita dahulu, pada hal pihak kerajaan telah banyak berusaha memberikan berbagai kemudahan dan khurusus dalam bidang tersebut, tetapi yang kita lihat lebih masyarakat melayu suka dan gemar berkerja di pejabat-pejabat kerajaan dan pihak swasta dan ada juga terdapat masih suka memilih sangat tentang perkerjaan hingga sanggup menjadi penganggur bertahun-tahun tanpa sebarang dayausaha, sedangkan peluang-peluang bagi mereka sentiasa terbuka luas di negara ini.Terdapat juga sebahagian masyarakat melayu kita, semengat bekerja mereka makin merosot dan satu cara hidup baru yang amat negative pula yang wujud. Masyarakat melayu kita tidak lagi mempunyai sifat mahu bekerja, sedar diri dan berjiwa nasionalis, malah mereka khayal dengan kemewahan yang belum pasti mereka perolehi sepenuhnya. Inilah mentality yang terpupuk dalam masyarakat melayu sejak dahulu hinggalah sekarang, kelemahan mentaliti mesyarakat melayu memang tidak dapat dinafikan bahawa ianya bekas peninggalan bangsa-bangsa asing.Dalam negara kita, cara bekerja untuk mencari nafkah hidup ada beberapa cara, saperti makan gaji, berniaga, menjadi nelayan atau petani, di antaranya yang diminati, adalah cara bekerja makan gaji lah yang dianggap bertaraf palaing sesuai dan senang kalau dibandingkan dengan cara berniaga, atau menjadi nelayan dan petani.
Sebahagian mesyarakat melayu kita memandang tangga gaji yang tetap dan tinggi serta lumayan disamping kemudahan-kemudahan yang yang disediakan dan diberikan kepada mereka.Harus disedari cara berfikir saperti begini amatlah merugikan bangsa dan negara, masyarakat melayu kita di negara ini senghaja melupakan bidang-bidang yang sebenarnya boleh memajukan mereka, boleh mengkayakan dan boleh membangunkan sosio-ekonomi bangsa melayu itu sendiri, sedangkan apa yang di anggap baik itu sedikit pun tidak menaikkan taraf kehidupan mereka kecuali hanya menjadi satu kemegahan dan khayalan yang kosong serta merugikan, melemahkan dan mencelakakan diri sendiri, bangsa dan seterusnya negara menjadi lemah dalam memajukan atau membagunkan berbagai bidang tertentu kerana kurang penglibatan masyarakat melayu di negara ini.Tren atau sikap masyarakat melayu kita selama ini berfikir mengikut telinga dan tidak menggunakan otak, apa yang sedap di dengar dengan telinga, sedaplah di otak dan cepat percaya dan seterusnya diamalkan. Biarlah keterlaluan dikatakan masyarakat melayu kita selama ini tidak menggunakan otak dan tidak menggunakan kewarasaan serta hidup dalam merana, khayal dan ketinggalan, sikap suka meminta-minta sudah pun menjadi cara hidup dalam setengah masyarakat melayu di negara ini.Justeru itu masyarakat melayu Brunei ,mestilah megubah sikap dari saat pertama mereka faham apa erti kemerdekaan, salah satu daripada sikap yang suka meniru orang lain.


By Dr Hj Mohd Hatta B Hj Zainal Abidin

BRUNEI ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE




Brunei Darussalam should now establish Islamic Chamber of Commerce to serve and strengthen the unite among the Malay business people in the country which is based on the concept of Melayu Islam Beraja.I had attended the international business convention overseas with the Islamic Chamber of Commerce, Industry & Commodity Exchange (ICCICE), where the ICCICE had pointed out the role of the organization is promoting the economic cooperation and industry integration among the Islamic business people of the OIC member states.


The industrial cooperation has been an integral part of cooperation efforts of the member states which aims at strengthening economic cooperation and accorded priority to the promotion of joint venture in various areas including food and agriculture, trade, industry and marketing.It initiated the process of promoting joint ventures among the O.I.C.. members states, whereby the Islamic Development Bank together with the Islamic Chamber of Commerce (ICCICE) would play a catalytic role in such a mechanism.Through the investment Co-operative Programme, the Islamic Chamber of Commerce seeks to render promotional, advisory information and other services to the member states.


These services are provided by promoting, encouraging, facilitating increased trade and investment Promotion Meetings. The Islamic Chamber of Commerce & Industry provides information on the project sponsors in Less Develop Countries and potential partners in Advance Developed Country and creates a framework of contract between them..The Islamic Chamber of Commerce & Industry was initiated and formed among the influence Arabs business people in Saudi Arabia and other Arab business people in the O.I.C. member states.The Headquarters of the Islamic Chamber of Commerce & Industry is based in Pakistan.The forming of the Brunei Islamic Chamber of Commerce & Industry in the country will help the Brunei Malay businessmen become the member of ICCICE and could participate in the investment Co-operative Programme, trade meetings (import/export) and establish joint venture among the Arab business people from the Arab member states.



By Dr Hj Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

REDUCE LOCAL UNEMPLOYEMENT


Rising unemployment among the local population has alarmed the public which urged relevant authority to start looking at local talents and capabilities as their sources of workforces, and urged local industries to review their option and start employ local as “it is their social obligation to play a role in reducing rising and continuous unemployment amongst the local people. He specifically mentioned hospitality, manufacturing and retail industries such as garment factories and supermarkets as sources of employment for the unemployed locals and these sectors must review their policies and start employing locals.

The unemployment situation here remains a considerable concern and unless SME and private companies review their policies the growth of new unemployment opportunities in the public sectors is not sufficient to absorb school dropouts, university graduates and new entrants to the local market. It is the duty of the industries to provide training to absorb local people into their workforces, these industries should be able to absorb the unemployed local as they need large workforces, currently being filled up by foreign workers.In a research conducted, some 70 to 85% of foreign workers had been engaged to work in hotels, garment factories, supermarkets and private companies. Unemployment is estimated above 6000 and is expected to increase annually and would burden the nation if not rectified.

The reasons such as the local have been very selective and would not work for lower salaries and not to work extra and longer times should not be capitalized by the industries and private companies but most importantly those industries and private companies must show responsibilities by providing incentives, training and guidance as well as opportunities to be able to attract local workforces.I hope that the relevant authorities can implement and make compulsory a quota system for relevant sectors and these industries must employ a certain number of locals before they are permitted to employ foreign workers.With such system I do believe the national unemployment problems could be handle if not solved. I urged the relevant agency not to allow for the renewal of foreign works term contract so that the vacancies could be filled up by locals. Similarly retiring civil servants should not be allowed to continue their services so unemployed local could fill up the vacancies.There are solutions for every issue if all relevant parties sit down to discuss the matters.


By Dr Hj Mohd Hatta B Hj Zainal Abidin

BUSINESS PEOPLE SHOULD PUT ASIDE DIFFERENCES


CHAMBERS of commerce, business associations and businessmen should put aside differences and find ways to solve disputes and unhealthy competition among the Malay, local and non local businessmen & businesswomen, and urge the business people in the country to solve the differences which hinder future cooperation and relation.They should seek negotiate solutions and not let the differences which cannot be settled stand in the way of the future unity and cooperation.


Number of SME s are now out of business and loafing at the coffee shops, due to the unhealthy competition and differences among themselves..Although the Government had made every effort to encourage Malay local businessmen and businesswomen to take the opportunity by participating in government projects and national development programme, the business leaders should think positively and act wisely by working closely, and giving a clear picture and correct information on the current business activities and potential markets to help their associations members



.By Dr Hj Mohd Hatta Bin Hj Zainal Abidin

Wednesday, June 10, 2009

BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA



Kebelakangan ini kita sering mendengar akan seruan demi seruan agar Bahasa Melayu di gunakan dalam segala perhubungan resmi di Negara ini sama ada di pihak kerajaan atau di pihak swasta dan orang ramai.

Usaha dan seruan yang di buat oleh Dewan Bahasa dan Perpustakan yang di pertanggung-jawapkan untuk mendaulatkan bahasa melayu seharusnya tidak boleh di anggap remeh temeh atau ringgan oleh semua pihak, malah ianya merupakan satu kewajipan yang mesti di laksanakan oleh seluruh lapisan masyarakat di Negara ini bagi mendaulatkan dan menghormati Bahasa Melayu itu sendiri.



Kita semua sudah sedia maklum bahawa Bahasa Melayu ada lah Bahasa Resmi Negara ini yang telah di maktubkan dan di tetapkan dalam Perlembagaan Negara Brunei Darussalam yang bertulis 1959 sebagai bahasa penghantar dan perhubungan resmi bagi setiap jabatan-jabatan kerajaan dan juga pihak swasta.
Tidak ada ertinya, kalau kita hanya menghayati konsep Negara iaitu Melayu Islam Beraja yang Berdaulat, Merdeka dan Demokratik, jika sekiranya pada waktu yang sama bahasa resmi kita iaitu Bahasa Melayu di ketepikan dan tidak di daulatkan oleh lapisan masyarakat kita sendiri, yang mana suka mendewakan bahasa asing seolah olah bahasa asing itu lebih memberi pengertian kepada kehidupan seharian.



Kita boleh bercontoh denagn beberapa buah Negara yang telah lebih jauh maju saperti Negara Jepun yang mana telah lama maju di semua peringkat dan bidang terutamanya dalam pembangunan dan kemajuan ekonomi, ini kerana seluruh lapisan masyarakat Jepun bersungguh-sungguh mempertahankan dan memperdaulatkan bahasa mereka dalam semua aspek saperti pendidikan, pentadbiran, social dan budaya, ekonomi dan politik, begitu juga dengan Negara-negara jiran kita saperti Republik Indonesia dan Thailand. Bukannya perkara atau usaha mustahil bagi kita, jika ada kesungguhan dari semua pihak dan masyarakat kita mahu melaksanakannya demi mendaulatkan bahsa melayu kita, apa yang penting kita harus mahu dan berani mengugah sikap dan mental kita kearah tersebut.


Masih juga terdapat beberapa dokumen-dokumen kontrak yang di kendalikan oleh sebahagian dari jabatan-jabatan kerajaan mengunakan bahasa bukan bahasa melayu, sabagai contoh “Borang kontrak pekerja asing” masih digunakan dalam bahasa inggeris, jika kita buat kajian rata-rata pekerja asing yang berkerja di Negara ini datangnya dari Negara-negara Asean, India dan Bangladesh yang mana majority nya kurang faham dalam bahasa inggeris. Contoh yang lain iaitu dokumen-dokumen bagi tawaran-tawaran kontrak masih lagi mengunakan bahasa inggeris.


Sehubungan dengan itu usaha murni Dewan Bahasa dan Perpustakan menyeru semua pihak mengutamakan Bahasa Melayu haruslah di beri sokongan padu serta kerjasama oleh seluruh lapisan masyarakat demi memperdaulatkan Bahasa Melayu saperti kita juga menghayati konsep MIB.


Tidak di nafikan bahawa menguasai bahasa lain selain dari bahasa melayu itu tidak juga kurang pentingnya dalam bidang-bidang tertentu saperti perhubungan luar dan bidang perekonomian. Kita boleh memperlajari lebih dari satu bahasa bagi tujuan tersebut saperti Bahasa Inggeris di jadikan bahasa perhubungan dalam semuah bidang manakala Bahasa Cina di jadikan bahasa perekonomian.


Justeru itu usaha kearah memperdaulat Bangsa, Bahasa dan Agama adalah tanggung-jawab seluruh masyarakat melayu di negara ini.


Pepatah melayu mengatakan “Bahasa Menunjukkan Bangsa”, maka kalau bukan kita selaku bangsa melayu Brunei sendiri yang memperdaulatkan bahasa kita, siap lagi yang kita harapkan? TEPUK DADA TANYA SELERA.


Oleh: Dr Haji Mohd Hatta Bin Haji Zainal Abidin